A Lélekváró elmélkedések sok-sok testvér gondolatait fûzik
    csokorba az ország különbözõ tájairól hamvazószerdától Szentháromság vasárnapjáig.
    A  vasárnapi elmélkedéseket az folyóirat aktuális számából vettük át.
folyóirat aktuális számából vettük át.
2014. március 16. - Nagyböjt
            2. vasárnapja
       Mt 17,1-9 - Az isteni Jézus
Napjaink szépségkultuszának varázsszava a kisugárzás. A szépségversenyeken
        megmérettetõk a testi adottságokon túl az intellektusukkal és
        a lelki harmóniájukkal nyerhetik el az első helyet. A külső és belső megelégedettség összhangja
        teremti meg a jó és vonzó kisugárzást. A pozitív gondolkodás és az empátia
        mellett a szeretet adása teljesíti ki az embert. Vagyis "értsük
        meg a másik embert, és sugározzunk feléje szeretetet. A szeretet a legnagyobb
        erő az univerzumban, ugyanis erre születtünk. Segítsünk másokon! Minél
        többet segítünk, annál többet kapunk majd vissza az életben. Persze az
        adás öröméért segítsünk, ne azért, hogy visszakapjuk" (internet-cikk
        a kisugárzásról).
  A kisugárzást az aura biztosítja, amely a fizikai testet körülölelő energiamező.
  Ezt szabad szemmel nem látható, de érzékelhető fénygyűrűk alkotják. A legkülsőbb,
  a legfinomabb rétege az isteni test.
  A mindent megérteni és megmagyarázni akaró modern emberhez talán ilyen tudományosnak
  tűnő nyelven lehet közel hozni Jézus színeváltozását. Hiszen a hegyen történő átváltozása:
  sugárzó arca és ragyogó ruhája - három tanítványa számára - istenségének megnyilvánulása
  volt. A fényes felhő az Ószövetségen felnőtt hívőknek az Egy Isten közelségét
  jelentette. Imádságában Jézus ebbe a mennyei fénybe öltözött, és szeretett
  Fiának nevezte őt a Mennyei Atya szózata. Mózes és Illés megjelenése pedig
  arról tesz bizonyságot, hogy az imádkozónak a szellemvilág is átjárhatóvá lesz.
  Az imádkozó Jézus istentapasztalatának kisugárzása örömmel és félelemmel töltötte
  el tanítványait. Azzal a jó érzéssel, hogy a mennyei világ részesei lehetnek,
  ahol szeretnének örökre lakni. Ugyanakkor Jézus isteni nagysága mellett a saját
  emberi kicsiségük tudata félemlíti meg őket. Jézus megérintő gesztusa és bátorító hangja
  gyógyító szeretetenergiaként sugárzik rájuk, és visszahelyezi övéit az isteni
  való világból az emberi szenvedés és mulandóság világába. Az örök isteni szeretet
  megtapasztalása, mint életük végső célja maradhatna meg bennük, ha így tudnának
  imádkozni, és adna erőt Jézus követéséhez, ha elfogadnák szenvedésének tényét.
  A halálon győztes Krisztusban való hitük növeli majd fel Pétert és társait
  az isteni Jézus megvallására.
  Hol tartok az istentapasztalat útján? Vannak mestereim, akiknek fényében jó megfürödnöm?
  Szívesen tartózkodnak környezetemben embertársaim?
[Várnai László, Balatonboglár]

"Ennek hallatára azután a tanítványok arcra borultak, mert nagyon megrémültek." (Mt 17,6)
   - Mi szokott megrémíteni?
   - Mennyire hagyom bátorítani magam?
   - Mennyire próbálom bátorítani azt aki
rászorul?
[Angel]
2014. március 17. hétfõ
       Dán 9,4b-10; Lk 6,36-38
Az ószövetség és a Jézus "hegyi beszédének" ezt a részét az
        a gondolat kapcsolja össze, hogy mindkettő keresi a helyes élet útját.
        Hogyan kell élni? Túlmutat ez a kérdés a vallások világán. Ez a kérdés
        az emberhez köthető. Az ószövetségben a törvény, a parancs a helyes élet útja.
        Külső szabályok, eligazodási pontok, útjelzők ezek, melyeket – hitük
        szerint – Isten adott nekik. Aztán a saját belső elgondolásuk minduntalan
        felülírta a törvényt, és maradt a nép számára a megalázkodás Isten előtt,
        melyet szerencsésebb esetben bűnvallás követett, más esetekben lázadás,
        harag, elégedetlenség Istennel szemben. Működőképes modell ez: van egy
        kőbe vésett szabályrendszer és igaz, eltérünk tőle, de legalább tudjuk,
        hogy eltértünk. Jogi szemlélet lett az élet mankója a belső erkölcsösség
        helyett.
Jézusnak ez kevés. Ő többet gondolt az emberről, pontosabban azt, hogy az Istennel
együtt gondolkodva formálható az ember erkölcsisége, hogy ne a külső szabályok,
tilalomfák szegélyezzék az útját, hanem a belső értékeinek a kibontakozása. Ez
a belső érték fogalmazódik meg az aranyszabályban: azt tedd másnak, amit magadnak
is kívánnál. Ha ez válik a mindennapjaid iránytűjévé Istennek tetsző leszel és
teremted a szeretet világát. Ez a belülről kibontakozott érték, a szeretetbe ágyazott
lét egy-egy megnyilvánulása, azaz ne ítélkezzünk, ne kárhoztassunk, legyünk nagyvonalúak
a megbocsájtásban, adjunk igaz mértékkel. Tegyük ezt, mert a jó példa ragadós. "Add
tovább, szamár a végállomás!". 
Ez a mentalitás egy félelemmentes, boldog világot tud létrehozni, mely kis időkre
valósult csak az emberiség történetében. De mégis jó olvasni az apostolok cselekedetében,
hogy "mindenük egy volt" és hogy mennyire békében és örömben éltek.
Jézus ezt az örömöt szánja a 21. század emberének is és ugyanezzel a recepttel.
A szeretet aprópénzre váltása ma is a jézusi üzenet. Ott, ahová állított az élet.
A szeretet gesztusai azonban csak az érem egyik oldala. A másik, hogy legyetek
aktívak, azaz tegyetek tanúságot. Ne csomagoljátok be magatokat, az egyéni, családi és
közösségi életetek még oly' kényelmes, zárt világaiba, hanem legyetek nyitottak.
Menjetek, kommunikáljatok, ismerjétek meg a körülöttetek lévő valóság szociológiai
mélységeit. Legyetek másokért. A Pünkösd a menjetek, mert van mit mondanotok,
van jó példátok és van veletek erő. Mindannyiunknak. Ne a törvényekre gondoljatok,
hanem építsétek fel magatokban a példa, a mondanivaló és az erő valóságát. Még
csak hétfő van, 17-e. Még van idő. De egyszer elő kell majd állni és kimondani
: Itt vagyok Uram!
[Garay András, Dunakeszi]

2014. március 18. kedd
       Iz 1,10.16-20; Mt 23,1-12 
Jézus kritizálja a farizeusokat. Elismeri, hogy a tanítók nyomdokain
        haladnak, ők azok "akik Mózes székében ülnek". Mégsem követendő a
        példájuk, mert tetteik és a szavaik nincsenek összhangban. Az igaz szavak
        sem érnek sokat, ha abból nem születik tett. Ezt a viselkedésmódot nem
        tartja Jézus követendőnek. Nem olyannak mutatják magukat kívülről, mint
        amilyenek belül. Nem mindegy, hogy az ember kinek akar megfelelni. Cselekedeteinek
        mi a mozgató rugója. A farizeusok ismerik a törvényt, de ennek ellenére
        nem váltják aprópénzzé. 
  Jézus azért is jött, hogy a Törvény betűit megvalósítsa, hogy ne csak az ajkakon éljen,
  hanem a szívekben és a tettekben. Különbséget tesz az írástudók és az Ő terhe
  között. Míg az írástudók elviselhetetlen terhekkel nehezítik embertársaik életét
  feleslegesen, addig Jézus azt mondja, hogy "az én igám édes, az én terhem
  könnyű". (Mt 11,30) 
  Jézus kitér még a titulusokra is. Azt elviseli, hogy Őt Mesternek hívják a
  tanítványok, de ugyanakkor arra is utal, hogy akire felnéznek az emberek, annak
  szolgának kell lenni. Az aki képes szolgálni embertársait, s így kivívja az
  emberek elismerését, az nem olyan, mint a farizeusok, akik fő helyeket foglalnak
  el és rabbinak hívatják magukat. 
  Nem vagyok-e én is néha farizeus?
  Nem mutatok-e többet, mint ami bennem van?
  Mi mozgat? Az Istennek tetsző élet és cselekedet, vagy az emberek elismerését
  kiváltó tett?
[Benéné F. Éva, Budapest]

2014. március 19. szerda
       2Sám 7,4-5a.12-14a,16; Mt 1,16.18-21.24a 
" ...mert ami őbenne fogantatott, a Szentlélektől van. Fiút fog
        szülni, és a Jézus nevet adod neki, mert ő szabadítja meg népét bűneitől." (Mt
        1,20-21)
        Kamaszkorom óta foglalkoztatott a kérdés arról, hogy Jézus miért ilyen
        misztikus módon fogant, miért kellett az evangélium szerzőjének Szentlelket
        ebbe belekeverni. Miért nem születhetett egyszerűen Mária és József gyermekeként?
        Főleg így, József neve napján újra felteszem magamnak a kérdést: Tisztességes-e
        az evangélium szerzője Józseffel, aki mint családfenntartó, teljes felelősséggel
        felnevelte (a nevelt) gyermekét Jézust, sajátjaként? Jézust, akit a názáreti ács
        fiaként emlegetnek később. József taníttatja a fiát, hiszen a zsinagógai
        történet szerint nemcsak olvasni tudott, hanem megbízták szentírás-magyarázattal
        is a zsinagógában. Aztán meg arra is gondolok, hogy Jézus testvéreiről
        is szól az írás, például a szakértők szerint Jakabról biztosan állíthatjuk,
        hogy Jézus testvére volt. Akkor meg minek kell ez a misztikus köd? Miért
        kell Jézus születéséből ilyen emberfeletti, csodatörténetet gyártani. 
        Ha engem kérdeztek volna, én ilyet nem találtam volna ki, mert ebből következően
  kérdezem, hogy nekem, mint embernek milyen módon kell tökéletesednem, milyen
  módon kell társmegváltói küldetésemet teljesítenem, hogy aztán a mennyországba
  juthassak? Jézus, mint a mai evangéliumból kitűnik, Isten gyermekeként születik,
  isteni erőkkel van felruházva, és így kell Istennek tetsző életet élnie. Mi
  emberek pedig apánk és anyánk gyermekeként születünk, Isteni erőkkel nem rendelkezünk,
  legfeljebb a kegyelmével, és így kellene Istennek tetsző életet élnünk. 
  Hát ebből számomra az következik, hogy nem egyenlő a pálya, Jézusnak lejtett,
  nekem és nekünk pedig emelkedik. Így aztán könnyű mentséget találni, hogy miért
  bukdácsolok és bukdácsolunk, tőlem és tőlünk csak ennyi telik! Számomra sokkal
  egyszerűbb volna, ha Mária és József gyermekeként született volna Jézus, mert
  akkor egyenlők volnának az esélyek, egyforma volna a pálya. Ebből az emberi életútból
  Jézus azt hozta ki, hogy érdemesült az Isten fiúságra! Vajon én és mi mire
  jutunk? Életutunk végén mire érdemesülünk? Vajon Isten méltónak talál engem és
  minket arra, hogy fiaivá fogadjon?
  Uram, Istenem, kérlek, segíts abban, hogy méltók legyünk az Isten fiúságra!
[Áts András, Budapest]

2014. március 20. csütörtök
   Jer 17,5-10; Lk 16,19-31
A dúsgazdag és a koldus Lázár
      A szegénység és gazdagság kereszténységünk végtelen témája. Gumicsont
      iparunk termelékenységét nem növelve, egy adalék: lehetek nagyon gazdag
      egy pár cipőt birtokolva és naponta egyszer főtt ételt ebédelve Szomáliában.
      Ugyanakkor Svájcban a nyolc éves autómmal (ezzel tartom el 6 tagú családomat)
      valószínű a szegények közé soroltatok.
      Nagyon őszintén és nagyon értelmesen folytatva ismerünk tényleg szegény-szerény
  testvéreket, akik adnak, olykor a két fillért is, szolgálnak, Jézus-arcúak.
  Valószínűleg találkozhatunk szegénynek látszó , kimondom lusta emberekkel,
  tisztelet a kivételnek, a hibákból, szükségből kovácsolnak erényt. Vessük őket össze
  a Máté 25-ben említett, az egy dénárt elásó, a bizalommal visszaélő, az Isten
  szeretetét arcul csapó szereplővel. A külső sötétségre vettetik, ha nem él
  a szeretet szerint.
  Ismerhetünk gazdag embereket, akik szintén szeretőek, adakozóak, jól élnek
  a lehetőséggel. Nem úgy, mint a szintén gazdag, de önző, zsugori, pl. Scrooge.
  Szerencsénkre lehet két gondolatunk. A Lukács 6-ban egyértelműen halljuk, hogy "Jaj
  nektek gazdagok!" Ill. "Boldogok vagytok, ti szegények!" Másrészt
  a jó fa jó gyümölcsöt terem. Mintha belénk kódolná a jó Isten, hogy a szegénység
  rokon a keskeny úttal, míg a gazdagság inkább vezet a széles út felé. Gyermekkorom óta
  bennem muzsikál Petőfi Sándor: Levél Arany Jánoshoz vers részlete:
"S jártam azóta magas fényes paloták körül, ahol
Minden, minden nagy; gazdáik lelke kicsiny csak...
Akkor eszembe jutott alacsony hajlékotok, ebben
Mind kicsinyecske, de a gazdának lelke nagy és szép!"
Másik probléma, ha már elrontottuk, és vége a dalnak, tudunk-e jelezni a még úton
  lévőknek? A Szentírás szerint: KÉSŐ! Ez a hajó elment. mintha Isten könyörtelen
  lenne. Miért nem vettél komolyan? Tíz parancs, fő parancs, új parancs. Nagyon
  profánul, minden közlekedési helyzet nagyon világos, UTÓLAG, az esemény után
  10-20 másodperccel. Ha akkor se, az már tényleg gáz.
  Isten, a Szent Lelke által próbálja a bölcsesség – előre látás – lelkét adni
  nekünk. Éljünk vele!
[Kiss József (Jozsó), Budapest]

2014. március 21. péntek
     Ter 37,3-4,12-13.17-28; Mt 21,33-43.45-46
A gondos GAZDA mindent elvégzett, ami rajta múlt. A világ gyönyörű és
      hasznos. Élvezhető gyümölcsei táplálnak, virágai örömöt okoznak puszta
      látásukkal. A földbe vetett mag "magától" növekszik, a fű, fa
      ellát jó levegővel, stb.
  Tehát az Atya kertje tökéletes. Lehet ezt lelki kertnek is gondolni, vagy mindkettőre
  igaz, a külső világra is, a belső világunkra is. A mindkét szőlőskertet a GAZDA
  alapozta meg, telepítette be mindennel, amire szükségünk van ahhoz, hogy boldog,
  békességes életet éljünk. 
  Miért nem működik mégsem a dolog? Jézusunk erre is válasz ad, nem csak itt,
  hanem az egész evangéliumi tanítás erről szól. Lehet itt azt mondani, hogy
  ez csak a zsidóknak szól, közülük is csak az akkori vezető réteghez, de ez
  talán a felelősség elhárítása.
  Mindkét említett területen bőségesen találunk feladatot magunknak.
  1) Nem a miénk a világ. Csak és kizárólag munkások vagyunk benne. Semmit nem
  tekinthetnénk magunkénak, ami rajtunk kívül van. Azokat a dolgokat, amit nem
  tudunk átvinni magunkkal abba a bizonyos másik dimenzióba, csak használatba
  kaptuk. Kölcsön. E szempontok szerint kissé furán hangzik azt mondani, az én
  cipőm, az én földem, az én kenyerem.
  2) A haszonélvezetnek ára van. Az az ára, hogy meg kell osztanom azt, aminek
  a gondviseletével megbíztak. Ez a GAZDA része. Mivel Jézus azonosította magát
  minden rászorulóval, ez alapján merem mondani, hogy az a GAZDA része amit a
  testvérnek, felebarátnak adok.
  3) A megfelelő idő felismerése is feladatunk. Mikor kell szorgoskodni, mikor
  adakozni, mikor pihenni, mikor elszámolni.
  Bizonyára mindenki folytatni tudja a reá szabott konkrét feladatokat, ami minden
  nappal változhat, minden személlyel változhat.
  A Lélek segítsen neked is Testvérem abban, hogy dönteni tudjál, teendőid sokasága
  közepette.
[Dombi Zsuzsa, Bánya]

2014. március 22. szombat
     Mik 7,14-15.18-20; Lk 15,1-3.11-32
..."Kicsoda olyan Isten, mint Te, aki megbocsátja a bűnt és elengedi öröksége
      maradékának vétkét?! Nem tartja meg haragját örökké, mert gyönyörködik
      az irgalmasságban!" (Mik. 7,18)
  ..."Még messze volt, amikor meglátta az apja és szánalomra gerjedt, majd
  hozzáfutott, nyakába borult és összecsókolgatta...... Megharagudott ezért a/z
  idősebb/ fiú és nem akart bemenni." (Lk 15,11-32)
  A másik kettő belső történései (avagy az igazságosság és irgalmasság kérdései.)
  Az
  apa "megosztotta köztük, ami a megélhetésre volt", és kiadta
      a fiatalabb fiú jussát. Szomorú volt, tán haragudott is fiára, de elengedte őt,
      majd később figyelemmel kísérte sorsát. Látta a disznók között, de nem
      ment utána, nem próbálta vissza csábítani. Amikor pedig meglátta a visszatérő fiút, "szánalomra
      gerjedt, majd hozzáfutott, nyakába borult és összecsókolgatta". Így
      tett, hiszen az igazi apa: "Nem tartja meg haragját örökké, mert gyönyörködik
      az irgalmasságban!" (Mik. 7,19)
      Vagyok-e én igazi szülő? Képes vagyok-e önállósulni akaró, felnőtté váló gyermekemnek
      megadni a VALÓDI SZABADSÁGOT? Vagy mérlegelve eldöntöm az ő szabadságának
      korlátait? Képes vagyok-e nem utána menni, nem közbelépni, amikor szabadságával
      próbál valamit kezdeni? Meg tudom-e állni, hogy ne lépjek közbe, még akkor
      sem, ha úgy látom, hogy talán vesztébe rohan, és közben – úgy vélem - én
      látnám a helyes megoldást? El tudom-e fogadni, hogy neki is, mint mindenkinek
      SAJÁT valódi tapasztalatra van szüksége, amibe belefér a pozitív tapasztalat
      mellet a negatív is. Ha bajba kerül, - azért mert olyat tesz, amit az otthon
      levegőjéből szívottak alapján nem kellett volna megtennie,- meg tudom-e
      bocsátani neki, vagy a számonkérés indulatait nem tudom leküzdeni? Tudok-e
      teljes valómmal /értelmemmel és érzelmemmel egyaránt/ irgalmas lenni vele
      szemben, ha a megbánás jeleit felfedezem?
      Az idősebb fiú otthonmaradt, és végig apja szavát követte... mindaddig,
      míg apja igazságtalanságát fel nem fedezte. Fájt neki az igazságtalanság.
      Az igazságosság szempontjából joggal haragudott apjára, és öccsére is.
      Az apa kérlelésére azonban lassan felengedett az a megkeményedés, amit
      az igazságtalanság érzése okozott szívében, és bement testvére fogadására.
      Be
      tudom-e látni, hogy az igazságosságnál nagyobb érték az irgalom? Ha
      IGAZTALAN BÁNTÁS ér, - az engem ért bántás első kínzó érzésein túljutva – képes
      vagyok-e arra, hogy a jó szándékú, figyelmeztető szavak hatására elengedjem
      kínzó érzéseimet? Képes vagyok-e arra, hogy lassan belássam, hogy gyakran
      a másikkal szembeni irgalmasság úgy jelentkezik számomra, mint igazságtalanság.
  Az igazságtalanság egy megkerülhetetlen kísérőjelensége az irgalmasságnak. 
[Bóta Tibor, Budapest]

2014. március 23. - Nagyböjt
          3. vasárnapja
     Jn 4,5-42 - Az Istenhez vezető Jézus
Az őskeresztények Húsvét éjszakáján az ünnepi liturgia keretében keresztelték
      meg a Jézus-követésre előkészült felnőtteket. Manapság - égő gyertyával
      a kézben - ekkor újítjuk meg a keresztségi fogadalmat. Ha vannak jelen
      keresztelendők, itt részesülnek a beavató szentségekben. A húsvétot megelőző Nagyböjt
      III, IV. és V. vasárnapján kerül sor nyilvános vizsgájukra. A szentmisék
      kezdőénekében Ezekiel prófétát idézzük: "Tiszta vizet árasztok rátok, és
      megtisztultok bűneitektől, és új lelket öntök belétek - mondja az Úr" (36,25-26).
      A III. vasárnap első könyörgése pedig így kezdődik: "Készítsd fel
      választottaidat, Istenünk, neved méltó és értelmes megvallására..."
  Az evangéliumban szereplő Jézussal találkozott szamariai asszony megváltozása
  mintát ad a katekumeneknek a megtérésre és a hitvalló életre. Aki nyitottan
  szóba áll Jézussal és igaz képviselőjével, az eljuthat az istenhitre és apostoli
  küldetése felismerésére. Hogyan is cselekedett Jézus? És mit vár el követőitől?
  Fáradtan, éhesen és szomjasan is kapcsolatot keres, és szóba áll az idegen,
  sőt ellenséges érzületű asszonnyal. Ráadásul – kisebbé téve magát – kér tőle: "Adj
  innom!" Ezzel elindítja a beszéd fonalát. Nem hagyja abba célirányos mondanivalóját
  akkor sem, amikor a nő az anyagvilág szintjén igyekszik megmaradni félreértéseivel: "Zsidó létedre
  hogyan kérhetsz tőlem... vödröd sincs... Honnan volna élő vized?" Jézus
  pedig következetesen lelki magasságokba emeli: "Ha tudnád, ki az, aki
  kér... élő vizet adna... az örök életre szökellő vízforrás lesz benne". Így
  kelti fel benne az őszinte megnyílás és az újjászületés iránti vágyat. Megtudjuk,
  hogy kerüli az embereket, mert szembesíthetik bűnös kapcsolataival. Jézustól
  elfogadja életmódja kritikáját, de még megpróbál kitérni a zsidók és a szamariaiak
  eltérő istenimádási helyét felemlítve. Jézus feltárja előtte közössége jövőbeli
  imádását: "Lélekben és igazságban imádják az Atya-Istent", és saját
  messiási voltát: "Én vagyok az...!" Az asszony az új felismerés örömében
  otthagyja múltját jelképező korsóját, és apostola lesz háza népének. A Jézussal
  való megismerkedés után ők is meggyőződnek arról, hogy "Ő a világ Megmentője!".
  Az első vizsganap áldozás utáni könyörgése így kezdődik: "Kérünk, Istenünk,
  tedd eredményessé bennünk megváltásod művét, hogy akiket majd a keresztség örök életet
  adó szentségében részesítesz, segítsd őket kegyelmeddel, hogy arra el is jussanak,
  Krisztus, a mi Urunk által."
[Várnai László, Balatonboglár]

"Az arató bért kap és örök életre szóló termést gyûjt, hogy együtt örüljön a vetõ meg az arató." (Jn 4,36)
   - Milyen feladatokat látok meg?
   - Mennyire maradandóak a munkáim?
   - Minek a fejében fogadok el pénzt?        
[Angel]
  



 
 
 
                
